همه چیز درباره چربی خون در بارداری، علل و پیشگیری

چربی خون مادر چه عواقبی برای نوزاد خواهد داشت؟

افزایش چربی خون در دوران بارداری، از این جهت که به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند، نیازمند توجه و مراقبت ویژه است. این وضعیت بر سلامت و رشد جنین تاثیر منفی گذاشته و برای مادر نیز عوارض جانبی همچون تشنج، بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت را به همراه دارد. افزایش چربی خون در بین زنان باردار شایع بوده و حدود 33 درصد این جامعه را درگیر خودش می‌کند. عوامل اصلی افزایش فشار خون در دوران بارداری شامل تغییرات هورمونی، تغییرات متابولیسم و تغییرات وزن بدن است. 

 

تشخیص زودهنگام، کنترل و درمان چربی خون در دوران بارداری اهمیت بالایی دارد و تغییر سبک زندگی و مصرف دارو (در صورت لزوم) به کنترل این بیماری کمک می‌کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر با این وضعیت و درمان آن در دوران بارداری آشنا شوید.

 

علل افزایش چربی خون در دوران بارداری

تغییرات هورمونی: در بارداری، به صورت طبیعی میزان استروژن و پروژسترون در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند. گاهی این افزایش سطح هورمون‌های جنسی در بدن مادر به حدی می‌رسد که باعث کاهش میزان متابولیسم چربی در بدن شده و چربی در بدن مادر انباشته می‌شود. 

 

تغییر در نوع متابولیسم در بدن مادر: از آنجایی که مادر باید انرژی بیشتری داشته باشد تا جنین در بدن او رشد کرده و تکامل یابد، ممکن است تمام تمرکز سیستم متابولیسم بدن او به سمت تولید انرژی رفته و از متابولیسم چربی غافل شود. به این صورت است که در متابولیسم چربی اختلال ایجاد می‌شود. 

 

بالا رفتن وزن مادر در دوران بارداری: افزایش وزن در دوران بارداری، می‌تواند منجر به بالا رفتن چربی خون مادر شود. بالا رفتن وزن تا حدی طبیعی بوده و برای رشد سالم جنین ضروری است. با این حال برخی از مادران بیش از 20 کیلوگرم افزایش وزن را در دوران بارداری تجربه می‌کنند که این میزان افزایش وزن، در واقع تجمع چربی در بدن مادر بوده و به طبع چربی خون مادر افزایش پیدا می‌کند. 

 

مقاله پیشنهادی : تغذیه مناسب مادر پس از زایمان.

 

سبک زندگی ناسالم در دوران بارداری: سبک زندگی مادر باردار، بر میزان چربی خون او تاثیر گذار است. منظور از سبک زندگی ناسالم، مصرف غذاهای پرچرب و کم‌تحرکی است که باعث افزایش چربی خون می‌شود.

 

عوارض چربی خون بالا در بارداری برای مادر

*ایجاد یا تشدید برخی از بیماری‌ها در بدن مادر

*ابتلای مادر به بیماری‌های قلبی و عروقی

*تجمع پلاک در عروق و ایجاد التهاب در بدن مادر که در نهایت به بروز سکته قلبی یا مغزی منجر می‌شود. 

*افزایش احتمال بروز دیابت بارداری که خود عوارضی همچون وزن بالای نوزاد، زایمان *زودرس و مشکلات متابولیکی دیگر را به همراه دارد. 

*افزایش احتمال بروز حالت تشنج برای مادر 

 

عوارض چربی خون بالا در بارداری برای جنین

* چربی خون بالای مادر، تاثیر منفی بر رشد و تکامل جنین دارد. 

* وزن کم نوزاد به هنگام تولد

* زایمان زودرس

 

مقاله پیشنهادی : رژیم غذایی وگان در طی بارداری!

 

تشخیص چربی خون بالا در دوران بارداری

از آنجایی که افزایش چربی خون در دوران بارداری به شدت سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند، لازم است تا از ابتدای بارداری به منظور پیشگیری و تشخیص زودهنگام، مادر به صورت مرتب به وسیله آزمایش خون چکاپ شود. در این آزمایشات خون، انواع چربی موجود در خون انسان شامل کلسترول، تری گلیسیرید و .... مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و همچنین پزشک می‌توان از ابزارهای دیگری همچون سونوگرافی (برای بررسی عملکرد کلیه و کبد) جهت اطمینان از تشخیص خود استفاده کند. در صورتی که پزشک متوجه مشکلی در آزمایشات مادر شد، لازم است تا اقدامات درمانی مناسب برای مادر شروع شده و مادر مرتبا مورد ارزیابی و پایش قرار بگیرد تا مشکلی برای او و جنین پیش نیاید.

 

چگونه می‌توان چربی خون در دوران بارداری را کنترل و مدیریت کرد؟

  • تغییر در سبک زندگی مادر و مصرف غذاهای سالم به همراه تحرک بدنی مناسب

  • کاهش مصرف چربی‌های ترانس و اشباع

  • مصرف چربی‌های سالم همچون امگا-3 

  • افزایش مصرف فیبر (میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل)

  • ورزش منظم با در نظر گرفتن میزان فعالیت مجاز مادر در دوران بارداری به منظور کنترل وزن و کاهش میزان توده چربی در بدن مادر (به توصیه پزشکان، زنان باردار حداقل 150 دقیقه در هفته باید به ورزش بپردازند.)

  • مصرف داروهای کاهش چربی خون و درمان دارویی در صورت لزوم

 

به صورت کلی، کنترل میزان چربی خون مادر در دوران بارداری، نیازمند مشارکت و فعالیت مادر در راستا است. هنگامی که مادری همکاری نکند، غذای سالم نخواهد خورد، فعالیت بدنی مناسب نخواهد داشت و دارویی که پزشک برای کاهش خون تجویز کرده را نیز نخواهد خورد. 

 

مقاله پیشنهادی ما : دلیل گرسنگی مداوم مادر در زمان بارداری چیست؟

 

علائم افزایش چربی خون در دوران بارداری

*سردرد

*ورم دست و پا

*تنگی نفس

*تهوع

*تاری دید

البته لازم به ذکر است که این علائم به فشارخون بالا در بارداری نیز نسبت داده می‌شود. بنابراین در صورتیکه این علائم را مشاهده کردید، حتما برای اطمینان از مشکل پیش آمده، به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

 

آیا چربی خون بالا مانعی برای بارداری محسوب می‌شود؟

چربی خون بالا به تنهایی مانع بارداری می‌شود، ولی اگر با مشکلات سلامتی دیگری همچون دیابت، چاقی و فشار خون بالا همراه باشد، میزان باروری کاهش پیدا می‌کند. درمان و کنترل مشکلات بیان شده، به افزایش باروری کمک شایانی می‌کند. 

 

در انتهای این نوشته به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌کنیم که حتما بلاگ " مهمترین ممنوعیت های دوران بارداری " را با دقت مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی